+420 721 640 525
info@fitnessdance.cz

Jak si zklidnit nervy a zůstat v pohodě

Jak si zklidnit nervy a zůstat v pohodě

“Čas na odpočinek přichází právě tehdy, když na něj nemáme čas.”
Sydney J. Harris

Míra stresu se zvyšuje, tlak stoupá.. Začínáte se cítit frustrovaní situací, ve které se nacházíte. Nebo již možná cítíte tak velké psychické vyčerpání, že byste nejraději ihned všeho nechali a prostě jen bezvládně existovali..

Jsem si jistá, že jste – stejně jako já – takovým situacím čelili mnohokrát.

Takže se s Vámi dnes chci podělit o funkční tipy a strategie, jak si snížit hladinu stresu a rozpolcené nervy, dostat se do klidu a pokračovat dál.

1. Prostě jen dýchejte. Tento krok je nejjednodušší a přitom velice účinný. Zhluboka se nadechněte, vydechněte a soustřeďte se přitom pouze na to, jak vzduch proudí směrem do plic a ven. Vše ostatní nechte na chviličku stranou. Ideální doba pro dokonalé zklidnění bývá obvykle pár minut, ale i několik vteřin může ve chvíli nouze neuvěřitelně pomoci.

2. Uvědomte si, že to možná ani „není o Vás“. Pokud Vás právě někdo ranil ostrými slovy a vy se díky tomu cítíte ranění  a ve stresu, zkuste si na chviličku uvědomit, že s tím možná nemáte vůbec nic společného. Dotyčný může mít špatný den, kdy se mu spousta věcí pokazila, může se sám cítit nejistě či ve stresu a vybíjí si negativní emoce na Vás, možná ho ovládají nějaké obavy, problémy v rodině apod. Toto uvědomění Vám pomůže nebrat si vše tolik osobně a nereagovat na protější stranu stejně podrážděným obranným způsobem, což by situaci mohlo ještě několikanásobně zhoršit.

3. Pokud máte „nervy v kýblu“ kvůli tomu, že se na Vás navalil velký problém či situace, se kterou si na první pohled nevíte rady, nedělejte si to ještě horší tím, že si sami sobě (ač třeba podvědomě) dáte pokyn „vyřeš to okamžitě a kompletně“. V takové chvíli totiž naprosto stačí udělat jen první – třeba malý – krůček k řešení dotyčného problému. Teprve poté se soustředit na další malý krůček vedoucí k úspěšnému vyřešení situace. Je uklidňující vědět, že je vždy potřeba udělat jen malý kousek práce a teprve poté další zcela malinký. A i když dopředu cestu ke kompletnímu řešení neznáme, odkryje se postupně po kousíčkách sama stejně jako bychom například kráčeli v mlze.

4. Pokud jste na někoho velmi naštvaní, na malou chviličku se zkuste vcítit do jeho kůže. Jak byste se asi cítili v jeho kůži? Má ke svému jednání nějaký důvod? Může Vám to pomoci oprostit se od negativních pocitů a posílit empatii, což je ideální půdou pro nalezení kompromisu vyhovujícího oběma stranám.

5. Dalším způsobem jak získat nadhled ve vypjaté situaci je zeptat se sám sebe: Co by v mé situaci udělal XXX? Za písmenka X si dosaďte kohokoli, koho považujete za rozumného vyrovnaného člověka, který si vždy umí poradit. Mohou to být Vaši rodiče, partner/ka, kamarád/ka nebo klidně Vaše oblíbená filmová či knižní postava. Ihned uvidíte problém z jiné perspektivy a řešení na sebe nenechá dlouho čekat.

6. Při snižování dlouhodobého stresu a vypětí Vám může pomoci další strategie. Nastavte si vlastní hranice pro práci a odpočinek.  Můžou to být například tyto:

– dodržovat čas kdy začínáte a končíte s prací (například začátek v 8.hod ráno a konec v 17.hod odpoledne)

– pravidelný cyklus práce a přestávky (například 10 minut oddych každou hodinu, lze si nastavit i budík na telefonu pokud nám dodržování pauzy dělá potíže)

– žádná práce o víkendech – Vaši poštu či pracovní telefon stačí zkontrolovat 1x-2x za den a vyřídit pouze nezbytně důležité věci, zbytek opravdu počká do pondělí.

– při pauze na oběd žádná práce – toto pravidlo je v dnešní době hodně opomíjené, ale nesmírně důležité. Nenechte se při obědě rušit prací a telefonáty. Základem zdravého stravování je stravovat se V KLIDU. V opačném případě si z dlouhodobého hlediska můžete zadělat i na zdravotní problémy.

7. Pokud máte během dne plno úkolů či schůzek, zkuste si je předem naplánovat tak, aby na sebe bezprostředně nenavazovaly. Je dobré nechat si mezi schůzkami malé časové okénko, které využijete pro relaxaci, zklidnění se a odpočinek. Může Vám to pomoci vyhnout se stresu i ve chvíli, kdy se nečekaně zdržíte v koloně a časová rezerva přijde vhod. Schůzku či úkol díky tomu zvládnete daleko snáze, sebevědoměji a s patřičným soustředěním.

8. Zmenšete si svůj seznam úkolů. Nekonečný seznam naplánovaných úkolů působí už sám o sobě stresově. Zkuste se tedy sami sebe zeptat: Na čem bych dnes pracoval/a pokud bych měl/a jen 2 hodinky pracovního času? Toto Vám pomůže ujasnit si prioritní úkoly. Po jejich splnění můžete stejným způsobem pokračovat dál.

9. Když se cítíte pod psa a je pro Vás těžké i přemýšlet, dejte si netradiční cca 5-15 minutovou „pauzu smíchu“. Smějte se nad zábavným videem, u čtení vtipů, povídáním s někým kdo Vás vždy rozveselí nebo si zkrátka jen v hlavě připomeňte vtipnou historku z minulosti. Cokoli Vám vykouzlí úsměv na rtech pomůže Vaší mysli uvolnit se a smysluplně tvořit.

10. Udělejte si přestávku v přírodě. Tuto metodu sama velice často a ráda používám k odstranění nahromaděného stresu a načerpání energie. Jednoduše se jděte projít do přírody, poslouchejte šum stromů, zpěv ptáků, tekoucí řeku, posaďte se do trávy a nastavte tvář slunečním paprskům, zastavte se na vyvýšeném místě a pokochejte se výhledem… Příroda nám dokáže dodat neuvěřitelné množství energie a bleskurychle zlepšit náladu, jen jí musíme dát možnost J

11. Požádejte o pomoc. Zdálo by se to být samozřejmostí, ale není. Pokud se nacházíte ve složité situaci, čelíte velkému problému nebo už jste u konce se svými silami, nebojte se požádat kohokoli o pomoc. Může to být někdo z rodiny, blízký přítel nebo v akutní nouzi třeba i neznámý člověk na ulici. Možná Vás překvapí, jak užiteční a empatičtí lidé dokážou být pokud je o to poprosíme.

12. Naučte se nemyslet dopředu na úkoly, které nás čekají teprve zítra/za týden/za měsíc. Nemluvím teď o včasné přípravě, ta je samozřejmě v pořádku. Mám na mysli obavy, strach a další negativní emoce, které si zbytečně přivádíme do mysli, pokud dokola myslíme na to jaké úkoly a problémy nás v budoucnu čekají. Většinou se po splnění dotyčného úkolu ohlédneme zpět a zjistíme, že naše obavy byly zbytečné nebo nadnesené právě kvůli častému přemýšlení o nich.

13. Nenechte se stáhnout do negativismu dočasnými neúspěchy. Pokud se Vám něco nepovede tak, jak jste si představovali, nevěšte hlavu a pokračujte dál po cestě ke svému vysněnému cíli. Můžete si vzít z neúspěchu ponaučení a příště věci udělat jiným způsobem, ale nesmíte se nechat odradit a pustit do své mysli věty typu „Na to prostě nemám. To nedokážu. Jsem k ničemu“ apod. Zkuste se sami sebe zeptat: Jak by mě v této situaci podpořil můj nejlepší přítel? A pak sami k sobě promluvte jako byste tím nejlepším přítelem byli vy sami.

Autor článku: Andrea Sláviková

Sdílet:

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Content is protected !!